Ve světě je jich pár, dva z nich jsou od nás

JABLUNKOV, TŘINEC Ve světě je jich jenom pár a dva jsou od nás. Fotografů, kteří se pustili do pictoriální fotografie. Jiří Jurzykowski z Jablunkova a Josef Frydrych z Třince.

Na jejich stránkách Pictorial Foto Beskyd stojí, že se potkali úplně náhodně a spojila je společná záliba. „Doposud neexistuje v Česku žádný jiný fotografický klub, který se zabývá pictoriální fotografií,“ říkají.

Co to vlastně znamená? „Jde o malbu spojenou s grafikou. Fotograf do snímku přidává děj a emoce podle vlastních pocitů. Každý z diváků si tam pak najde to svoje. Je to jako u knížky. Tisíc čtenářů, tisíc různých pohledů. Proto k fotografiím nedáváme ani popisky,“ zmiňuje Jurzykowski.

Dodává, že tak trochu se snaží obrazy i provokovat. Třeba v případě Jablunkova, kdy rád kombinuje pohled na nové a historické město, doplňuje je o sochy a díla jiných malířů, lidé dumají, o které místo jde. Přitom ulice jsou často vymyšlené.

Například na fotografii Kamenice jsem umístil projíždějící lokomotivu a dva starší pánové se pak hádali, v kterém roce tam ten vlak jezdil

„Například na fotografii Kamenice jsem umístil projíždějící lokomotivu a dva starší pánové se pak hádali, v kterém roce tam ten vlak jezdil,“ směje se fotograf.

Námět čerpal z minulosti, kdy na Kamenici jezdil s vozem do pekárny jeden starší muž, ve většině případů v podroušeném stavu, a přesto se vždy trefil do úzkého průjezdu.

„Pictoriální fotografie dá spoustu práce. Některou fotku tvořím hodiny, jinou tři dny. Kdysi jsem rád maloval, pak mě zlákalo focení a teď jsem tyto dvě záliby spojil,“ doplní Jurzykowski.

Oba umělci vystavují po celé republice i v zahraničí. Na startu se inspirovali v Polsku, kde je pictoriálních fotografů zhruba pět a ještě prý vědí o jednom Francouzi.

Jana

Piktorialismus je fotografický směr, který se objevil před 1890 rokem. Název je odvozen od myšlenek Henryho Peache Robinsona, vyjádřených v jeho práci „Pictorial Effect in Photography“, která byla vydána v Londýně, v 1869 roce.

Jde o druh autorovy představy odražené ve fotografii, buď jednotlivě, nebo v cyklech a seriálech, která spočívá v oné technice a vytváří tak neopakovatelnou chvíli, která by jako ani nebyla. 

 

Komentáře