REGION Kriminalisté krajského ředitelství prověřují rozsáhlý podvod s desítkami poškozenými a se škodou přesahující prozatím 5 milionů korun. Na obecně známých internetových inzertních portálech totiž pachatel či pachatelé nabízejí k prodeji auta za znatelně nižší cenu. Po obdržení platby auto však nedodají.
K prodeji jsou nabízené vozidla, jejichž cena se běžně pohybuje v rozmezí 200 až 300 tisíc korun, za poloviční cenu. Jako důvod nízké nabídky je uváděno, že prodávající, cizinec, využívá dotaci svého domovského státu na nákup ekologického vozidla a starého auta se potřebuje „zbavit“.
Inzerát je v českém jazyce a fotografie i detailní technické údaje nabízeného automobilu jsou vzaty z exitujících inzercí. Další elektronická komunikace probíhá již pomocí překladače z angličtiny nebo němčiny (čeština je „kostrbatá“).
– „Prodávající“ požaduje uhradit zálohu ve výši poloviny prodejní ceny, a když je kupujícím na běžný účet zahraniční banky zaslána, komunikace je přesunuta na „přepravní společnost“. Automobil ovšem není v dohodnutou dobu dopraven a začíná se „roztáčet kolo“ výmluv, proč tomu tak je, včetně odkazu na situaci v souvislosti s Covidem. Nakonec přepravce požaduje na již užitý bankovní účet doplatit zbytek ceny. Když jsou peníze odeslány, pachatel je z účtu okamžitě převede – uvedla policejní mluvčí Daniela Vlčková.
V tuto chvíli moravskoslezští kriminalisté evidují téměř 50 poškozených se škodou okolo 5,5 milionů korun. Je možné, že poškozených může být více nebo jejich řady mohou být v budoucnosti ještě rozšířeny.
Již nepřiměřeně nízká cena za nabízené zboží by měla být podezřelá. Je s podivem, že kupci nemají zájem si automobil osobně prohlédnou. I kdyby se nejednalo o podvod, přece jen je nabízena „ojetina“ a fotografie a údaje k vozidlu vůbec nemusí odpovídat skutečnosti. Dalším vodítkem k větší opatrnosti by měl být požadavek „přepravní společnosti“, která s prodejem jako takovým nemá co dočinění, o zaslání financí na bankovní účet z důvodu doplacení nedodaného automobilu.
– Znovu nabádáme veřejnost k opatrnosti při nákupu ve virtuálním prostředí. Zvažte, a to nejen při pořizování použitého zboží, zda uváděna cena není „přehnaně“ nízká. Zvlášť u takových výrobků, jako jsou auta, kdy jejich cena dosahuje desítek tisíc korun, není nákup tzv. „zajíce v pytli“ zrovna ideální. A peníze nikdy neposílejte předem – dodala mluvčí.