V Beskydech se sešli ombudsmani

HORNÍ LOMNÁ Třetí v pořadí pravidelné pracovní a vzdělávací setkání ombudsmanů a dalších pracovníků zabývajících se podněty a stížnostmi týkajících se poskytování zdravotní péče se konalo minulý týden v Horní Lomné. Sjeli se na něj účastníci z celé republiky.

Setkání „zdravotních“ ombudsmanů pořádá Asociace ombudsmanů ve zdravotnictví ČR (AOZ ČR), spolupořadatelem je pak vždy jedna z nemocnic v republice. Letos to byla Nemocnice Třinec a ombudsmani se tak setkali v Beskydech, přesněji v Horní Lomné v hotelu Excelsior.

Ombudsmani ve zdravotnictví mají za cíl chránit jak práva pacientů, tak zdravotníků.  – Jinak řečeno, v drtivé většině případů fungujeme nejdříve jako hromosvody a pak mediátoři nějaké vyhrocené situace nebo nedorozumění a snažíme se vše vysvětlit a najít nějaký kompromis – popsal náplň práce ombudsmanů předseda asociace Petr Ballek.

Jelikož nezřídka dochází k jakémusi konfliktu mezi očekáváními pacienta či jeho příbuzných a možnosti daného konkrétního zdravotnického zařízení a také někdy i možnostmi lékařské vědy, ombudsmani ve zdravotnictví mají práce poměrně dost. – Chyby se někdy bohužel stávají, zdravotníci jsou jenom lidé. Na nás ve zdravotnictví je nastavit systém tak, aby se neopakovaly. Stížnosti, které řešíme, jsou v drtivé většině neoprávněné, i když se takové vyhodnocení někdy našim stěžovatelům nelíbí. Na druhou stranu, co lze zdravotníkům někdy vyčítat, a na čem je potřeba stále pracovat, je především komunikace s pacientem a někdy vyšší míra empatie – dodal Ballek.

Foto: TZ

 

Komentáře