TŘINEC Kvůli dopravní nehodě v roce 2018 odjakživa dvousměrná Dukelská ulice se začátkem dubna stala jednosměrnou. Místní kroutí nevěřícně hlavou, neboť řešení zvolené třineckým magistrátem má poněkud kafkovský nádech – méně parkovacích míst než předtím a další pruh pro cyklisty, i když jeden na chodníku už je. Přitom možná stačilo přemístit obrubník o 40 centimetrů.
Dukelská ulice vede přes sídliště Terasa od kruhového objezdu u obchodního domu Prior po silnici I/11, jednosměrná je nově od Prioru po křižovatku u Radegastovny u Švejka. V červenci 2018 tam opilý motorkář (0,8 promile), při snaze objet psa, zabil na přechodu jeho 76letou majitelku.
Při šetření nehody policie upozornila město, jakožto vlastníka místní komunikace, že by mělo doplnit dopravní značení a vyznačit na vozovce jízdní pruhy. Což na začátku dubna letošního roku město udělalo – dvousměrnou ulici „přemalovalo“ na jednosměrnou, jinak řečeno, rozhodlo se pro nejjednodušší a nejlevnější řešení, které místním zvedlo tlak natolik, že svůj nesouhlas dávají hlasitě najevo na sociálních sítích, v plánu je i petice.
Město své „jednosměrné“ rozhodnutí hájí tím, že lidé doposud parkovali v místech, které byly v rozporu s pravidly silničního provozu, tedy přímo na Dukelské ulici, a nebyly tak dodržené zákonem dané minimálně tři metry pro každý jízdní pruh při stání vozidla.
Jelikož část naší redakce jezdívala Dukelskou poměrně často, a šlo to bez problémů v obou směrech i při zaparkovaných autech, vzali jsme metr do ruky a vydali se silnici přeměřit. Metr ukázal 7,1 metru mezi obrubníky, takže pro dva jízdní pruhy místa více než dost. Ale co s Achillovou patou Třince, tedy parkovacími místy? Začali jsme googlit a počítat.
Podle platné (2019) normy ČSN 73 6110 8.4.3 minimální šíře vozovky v obousměrném provozu je 5,5 metru (2 x 2,5 m pro auta a 2 x 0,25 pro vodicí proužek na okrajích), pro parkovací pruh pro auta pak minimálně 2 metry (1,8 m pro auto a 0,2 m pro vodicí proužek). Tedy Dukelská by podle norem měla být minimálně široká 7,5 metru. Ke spokojenosti občanů tak podle našich výpočtů stačilo přesunout obrubník z jedné strany vozovky o pouhých 40 centimetrů. Anebo… pokud bychom široké na 20 cm obrubníky brali jako vodicí proužky, netřeba by bylo dělat nic.
I kdybychom se v našich výpočtech či chápání norem spletli, nemění to vůbec nic na tom, že nyní je stav na Dukelské ulici jako vystřižený z Kafkova románu – na více než sedm metrů široké vozovce s jedním jízdním pruhem a jedním pruhem pro cyklisty je méně parkovacích míst, než tomu bylo při dvousměrném provozu. Ulice je po obou stranách v celé své délce lemována širokými chodníky, přičemž dle normy pokud jsou dva chodníky v ulici, stačí, když má každý 0,75 m, pokud je jeden, má mít 1,5 m. Informace o tolik důležitá při řešení šikmého parkování, které se prozatím v této lokalitě neřeší. Jelikož na jednom z chodníků je vyznačen i pruh pro cyklisty, nyní mají cyklisté k dispozici pruhy dva. Zhruba ve třetině délky Dukelské vede pár set metrů souběžné s ní další jednosměrná komunikace, takže i řidiči jedoucí z centra ve směru na Vendryni mají k dispozici dvě jednosměrky. Anebo dokonce tři, pokud připočteme i komunikaci vedoucí vedle stojícího o něco dále paneláku.
Pokud se však obyvatelé této lokality do Třince ze směru Vendryně vracejí, čeká je nově přinejmenším 750 metrů dlouhé kličkování mezi paneláky, než se dostanou domů.