JABLUNKOV Po více jak dvaceti letech se místní dočkají opravené cesty k rybárně. Složí se na ní město, místní podnikatelé a Nehlsen, který ale dříve slíbil, že se přispěje podstatně vyšší částkou.
Na jednání zastupitelstva situaci přišel vysvětlit jednatel společnosti Nehlsen Michael Trojka.
Rekonstrukce cesty by měla stát necelých šest milionů korun. Město na ni chtělo přispět částkou pěti milionů korun, o zbytek se měly podělit firmy, které v této části Jablunkova podnikají.
„Minule jsem deklaroval, že by firma Nehlsen dala 750 tisíc, firma Robert Szotkowski 120 tisíc, firma Jan Sikora 100 tisíc a pan René Bojko 20 tisíc,“ popisoval starosta Jiří Hamrozi. Tyto částky a podíl města by pokryly veškeré náklady na rekonstrukci cesty.
„U firmy Nehlsen, která slíbila nejvyšší částku, jsme narazili na to, že nechce přispět v celkové výši,“ uvedl starosta.
Nakonec se Nehlsen rozhodl dát městu částku 125 tisíc v letošním roce, 125 tisíc by firma zaplatila v prvním pololetí příštího roku a 125 tisíc v druhém pololetí příštího roku.
„Byli ochotní financovat projektovou dokumentaci ve výši 50 tisíc, takže celková částka, kterou by přispěli na rekonstrukci, by byla 425 tisíc korun,“ popisoval starosta.
„Mě samotného to mrzí, ale nejsem jediný ve firmě, který rozhoduje,“ snažil se vysvětlit situaci Michael Trojka. Uvedl také, že částka 750 tisíc byla dohodnuta již před dvěma léty, ale bohužel nebyla k tomu podepsaná smlouva. „Pokud by to bylo podepsané, tak dnes bychom se tu neměli o čem bavit,“ doplnil. Podle něho souhlas prošel radou města, ale dokument už podepsán nebyl. Podle radních však dokument nezůstal na radnici, ale právě ve firmě Nehlsen, která ho nepodepsala.
„Ta dohoda byla za jiné situace v naší firmě, kdy jsme ještě měli stavební činnost týkající se výstavby komunikací. To už dnes neplatí,“ vysvětloval dál Trojka a nabídl, že firma může přispět ještě darováním materiálu na stavbu cesty. Nehlsen chce také městu darovat pozemek, na kterém cesta stojí. Vyvrátil informace, že důvodem byly finanční problémy společnosti.
Zastupitelé tak museli řešit, jestli v tomto případě vůbec do rekonstrukce jít a z čeho chybějící částku zaplatit. Petr Gawlas navrhl, aby se cesta opravovala a chybějící peníze na ni šly z rozpočtu města.
Lech Niedoba zdůraznil, že cesta je ve většině případů využívána právě vozidly společnosti Nehlsen. „Podle mého názoru by měl Nehlsen udržovat cestu sjízdnou,“ uvedl Niedoba, podle něhož i dříve dohodnutá spoluúčast 750 tisíc je nízká, jelikož cestu ničí hlavně vozidla Nehlsnu. Niedoba navrhl, aby se s Nehlsnem dál jednalo.
S tím nesouhlasil starosta, který upozornil na to, že za nějakou dobu cena rekonstrukce bude mnohem vyšší, než v současné době a může se stát, že město bude doplácet ještě vyšší částku než letos. „Pokud firma nezačne stavět 9. 7., bude chtít odstoupit od smlouvy, protože ceny teď se pohybují v úplně jiných hladinách,“ vysvětloval.
Na zastupitele apelovala také majitelka rybárny. „Tento problém už trvá dvacet let. Bylo nám doporučováno, abychom si z vlastních prostředků opravovali cestu, což jsme teda činili. Tak dlouho se to neřešilo, že dnes je cesta nesjízdná,“ popisovala.
Nakonec zastupitelé rozhodli, že cesta se stavět bude, chybějící částka se pokryje z rezervy města. Dělníci by měli začít pracovat na začátku července.